• 1
  • 2
  • 3
  • 4

isidor 681

21 листопада християни відзначають день Собору Архистратига Михаїла та інших Небесних Сил безтілесних. Архистратиг Михаїл, ім’я якого означає «хто, як Бог?» Або «хто рівний Богові?» є вождем Небесних сил, тому і називається архистратигом, тобто воєначальником сил Господніх. Коли одержимий гордістю Денниця повстав проти Бога й потягнув за собою безліч інших духів, тоді святий Архистратиг Михайло явився захисником Божої слави, закликав інших ангелів повстати проти зла і перебувати в покорі Господу. У церковних співах він оспівується як «ангельських ликів чиноначальник», «Трисонячного Божества повстанець». Сьогоднішнє свято носить назву собору, тому що в цей день прославляються всі безплотні сили Небесні.

Це свято – головне з усіх свят на честь святих ангелів. У просторіччі він іменується Михайловим днем і дуже шанується віруючими людьми. Собор – возз’єднання, спільнота всіх святих ангелів на чолі з Михаїлом Архистратигом, які все разом і одноголосно славлять Святу Трійцю, одностайно служать Богові. Архистратиг Михаїл – вождь Небесних Сил, на іконах його зображують у грізному і войовничому вигляді: на голові шолом, у руці – меч або спис. Під ногами – уражений ним дракон. З ким же воює цей відважний ватажок? Ми знаємо, що весь ангельський світ, створений ще до створення людини і всього видимого світу, був наділений великими досконалостями і дарами. Ангели, подібно до людей, мали вільну волю. Вони могли зловживати цією свободою волі і впасти в гріх. Це і відбулося з одним з верховних ангелів – Денницею, який відкрив у собі джерело зла і гордості і повстав проти свого Творця. Духовний світ похитнувся і частина ангелів пішла за Денницею. У цей момент з ангельської спільноти виступив Архистратиг Михаїл і вимовив: «Ніхто як Бог!», – Звертаючись з цим закликом до всіх ангелів. Цими словами він показав, що визнає тільки одного Єдиного Бога, Творця і Володаря усього всесвіту. Боротьба була важкою, бо Денниця був наділений великими достоїнствами. Але сили добра перемогли, і Денниця був скинутий з неба з усіма своїми послідовниками. А Архангел Михаїл утвердився як вождь усього ангельського світу, вірного Богові.

З тих пір в руках Архістратига меч, тому що сатана, скинутий з неба, не заспокоюється. Впалим ангелам не дозволено проникати до вищих областей світобудови і тому всю свою лють вони спрямували на людей, і в першу чергу на віруючих в Бога. Михаїл не перестає воювати з ангелами зла і темряви, захищаючи вірних чад Божих від їх підступів. І ми повинні радіти, що маємо такого відважного захисника – переможного вождя Небесних Сил. Потрібно пам’ятати, що його охоронний меч буде завжди за нас, якщо тільки ми не вступимо в союз з тим, з ким бореться Архістратиг Михаїл. Янголи, що залишилися вірними своєму Творцеві і які склали воїнство Архістратига Михаїла, настільки утвердилися у добрі, що гріх для них став неможливим. Не тому, що вони, маючи вільну волю, не можуть переступити волі Божої, а просто тому, що вони не хочуть цього робити, не хочуть грішити. Не захотіти грішити – значить отримати можливість наблизитися до Бога і бачити Його, як бачать Його ангели. Служити Йому, виконуючи Його веління.

Історія святкування Собору Архистратига Михаїла та інших Небесних Сил безтілесних така: ще в апостольські часи було поширене хибне вчення про Ангелів. Серед християн з’явилися єретики, які поклонялися Янголам як богам і вчили, що видимий світ створений не Богом, а Ангелами, вважаючи їх вище Христа. Це вчення було настільки небезпечним, що святі отці були змушені скликати в Лаодикії помісний собор (IV століття), на якому було засуджено поклоніння янголам і встановлено благочестиве шанування Ангелів як служителів Божих, охоронців людського роду, і наказали святкувати Собор Архістратига Михаїла та інших Небесних Сил 8 листопада за старим стилем (21 листопада – за новим). Дата святкування вибрана не випадково. Листопад – це 9-й місяць після березня, який вважається першим місяцем після створення світу. На відзначення 9-ти ангельських чинів саме в листопаді – 9-му місяці – встановлено свято Янголів. 8-е число вказує на день Страшного Суду, в якому безпосередню участь візьмуть Янголи. Саме вони будуть свідчити на суді про наше життя і справи – праведні або неправедні. День Страшного Суду святі отці називають восьмим днем. Час вимірюється тижнями (седмицями). 8-м днем буде останній днем миру, днем Страшного Суду.

Свято на честь Архистратига Михаїла та інших безтілесних Сил встановили у 4 ст. Це свято називається собором тому, що цього дня Церква вшановує собор — зібрання усіх безтілесних Сил разом з Архангелом Михаїлом, а також собор — зібрання людей на землі для прославлення небесних Сил.

Вшанування Ангелів у Східній Церкві почалося ще в 3 столітті, а в 4 вже було загально поширене: на помісному Лаодикійському соборі, який засудив і відкинув єретичне поклоніння ангелам, як творцям і правителям світу, затвердили їх православне (правильне) шанування. Про давню традицію шанування Церквою ангелів свідчить також храм на честь св. Архангела Михаїла, що його збудував в передмісті Царгороду імператор Костянтин Великий (274-337). У цьому храмі, за свідченням історика Созомена, було багато чудесних оздоровлень.

Головна мета празника, як зазначає о. Юліан Катрій у книзі "Пізнай свій обряд", — звеличити і прославити святого Архангела Михаїла, а з ним й інших ангелів. Архистратига (з гр. — «начальника») Михаїла Церква ставить першим серед ангелів, оскільки він очолив боротьбу добрих ангелів проти ангелів, які виступили проти Бога, і переміг. Тому й іконографія представляє архангела як озброєного полководця.

Східна Церква від 4 ст. святкує ще пам’ять святого Архангела Михаїла 6 вересня (19 вересня — за н.ст.) на згадку про те, що він зберіг свій храм від знищення у Колосах.

Західна Церква з 5 ст. (до 1960 р.) святкувала 8 травня явлення святого Архангела Михаїла на Ґарґанській горі в Апулії, а 29 вересня — його явлення на замку святого ангела в Римі. Першу неділю вересня з 17 ст. Католицька Церква присвятила святим ангелам-хоронителям.

Це свято також, окрім архистратига Михаїла, звеличує усі ангельські хори. Ще від Псевдо-Діонісія Ареопагіта (5 ст.) у Церкві існує традиція, де ангелів поділяють на три чини, по три хори в кожному залежно від їхнього служіння: серафими, херувими і престоли; господства, власті і сили; начала, архангели й ангели.

Святий Архистратиг Михаїл є покровителем міста Києва. Небесним покровителем української столиці Архангела Михаїла вважають з давніх часів: в архівах збереглися міжнародні угоди, підписані князями Володимиром Великим та Ярославом Мудрим і скріплені перснями-печатками із зображенням крилатого воїна.

За легендами, верховний воєначальник небесних сил допоміг війську князя Святополка перемогти половців, з’явившись над Софією Київською у рицарських латах. Неподалік від того місця 1108 року Святополк побудував Михайлівський Золотоверхий собор.

Як свідчать історичні літописи, Архистратига зображали на гербах Мономаховичів, Київського воєводства, Київської губернії, Києва (появу першого офіційного герба нашої столиці із зображенням крилатого воїна пов’язують з наданням Києву Магдебурзького права). Символ Архистратига є і на головній хоругві часів Богдана Хмельницького та на численних козацьких прапорах. Як і на сучасному гербі Києва та прапорі міста.

Барельєф архистратига Михаїла встановили на Майдані Незалежності міста Києва та на фронтоні Михайлівського Золотоверхого собору.

"Ангел такий прозорий, що через нього ллється на нас і досягає до нас світло Божественне... через них ми пізнаємо не їх, а живого Бога, Якого вони пізнали."

Святитель Григорій Палама

Роль ангелів в реалізації спасіння людського роду є винятковою. Слово ангел, в перекладі з грецької, означає вісник. Ця їхня роль була підтверджена архангелом Гавриїлом, який приніс Діві Марії радісну звістку про те, що від неї народиться Спаситель Світу.

Небесні духи були створені Господом ще до творіння світу матеріального. І коли на небі стався бунт і Денниця (Сатана), разом з частиною ангелів, вирішив повстати на Бога, вірні Йому ангели, на чолі з архістратигом Михаїлом (архістратиг - начальник ангельського війська) скинули Сатану у безодню. З тих пір війна між ангелами Царства Божого і ангелами темряви не припиняється, і поле цієї війни - рід людський.

В сьогоднішній день Православна Церква вшановує архістратига Божого Михаїла разом з усім собором (від слова зібрання) святих ангелів.

Святкувати собор святих ангелів свята Церква стала згідно переказу святих отців після того, як відкинула стародавнє нечестиве шанування ангелів, встановлене єретиками і ідолопоклонниками.

Ще в Старому Завіті, коли люди, відступивши від Бога, Творця свого, стали приносити жертви сонцю, місяцю, і зіркам, - вони стали поклонялися і приносити жертви також і ангелам. Про це так сказано в книзі Царств: "кадили Ваалу, сонцю і місяцю і сузір'ям, і всьому воїнству небесному" (4 Цар. 32, 5).

Таке неправильне шанування ангелів було сильно поширене за часів святих апостолів, оскільки були деякі єретики, які учили звершувати поклоніння ангелам таке ж, як Самому Богу.

Були і такі єретики, які проповідували, що ангели - творці всього видимого і, як безтілесні, вищі і більш гідні шанування Самого Христа. Архангела ж Михаїла називали богом євреїв.

Інші, що займалися чаклунством і зваблюванням людей, під ім'ям ангелів закликали бісів і служили їм, називаючи їх ангелами.

Коли ж таке неправильне шанування ангелів було осуджене, то встановилося правильне шанування їх - як служителів Божих і хранителів роду людського.

Згідно давньо-християнському церковному письменнику Діонісію Ареопагиту, учню апостола Павла, чинів ангельських налічується дев'ять. Ці дев'ять чинів ангельських розділяються на три ієрархії - кожної по три чини - вищу, середню і нижчу.

Вищі чини - серафими, херувими і престоли. У середній ієрархії знаходяться: господства, сили і власті. У нижчій ієрархії також три чини: начала, архангели і ангели.

Хоча по своєму положенню і по даній від Бога благодаті всі чини мають різні найменування, проте мають вони загальну назву - ангели.

Служіння ж їх різне і неоднакове, і кожен чин має своє власне призначення, оскільки премудрий Творець не всім однаковою мірою відкриває таємниці Свого наміру, але від одних до інших, через вищих освічує нижчих, відкриваючи їм Свою волю, яку повеліває виконувати.

Над всіма вищеназваваними дев'ятьма небесними чинами ангелів начальником і вождем поставлений Богом святий архістратиг Михаїл, як вірний служитель Божий.

Таке об'єднання святих ангелів, на чолі з Архангелом Михаїлом, одержало ім'я Собору ангельського, оскільки вони разом і одноголосно славлять Отця, і Сина, і Святого Духа, - Святу Трійцю.

Одне з чудес Архистратига Михаїла  

У Малій Азії одна людина в подяку за зцілення своєї німої дочки, спорудила у джерела храм на честь святого Михаїла. І багато язичників, приходячи туди увірували в Господа нашого Ісуса Христа. У цьому Храмі довгі роки служив святий Архип.

Язичники ж вирішили знищити храм і погубити раба божого Архипа. Для цього вони з'єднали дві річки в одне русло і направили їх на храм. Святий Архип вогняно молився до Господа, і тут до нього був голос вийти з храму. Вийшовши, він побачив великого предстателя — святого Архистратига Божого Михаїла.

Архип підійшов до Воєводи Небесних сил, і побачив вогненний стовп піднімався від землі до Неба. Коли ж вода підійшла близько до храму, Архістратиг Михаїл здійснив хресне знамення на поверхні води, і сказав: «Зупинітся там!». І негайно ж води звернулися назад.

Так здійснилися слова пророчі «Бачили Тебе води і убоялися (Пс76, 17). Води стали як кам'яна стіна. Потім Архістратиг повернувся до храму, ударив жезлом у величезний камінь, що знаходився біля вівтаря, і накреслив на ньому хресне знамення. Негайно почувся великий грім, земля затряслася і камінь розділився надвоє, утворивши величезну ущелину. При цьому Архангел Михайло сказав: «Так знищиться тут всяка супротивна сила, і нехай отримають тут позбавлення від всякого зла всі приходящі сюди з вірою!» Сказавши це, Архангел владно сказав водам: "Увійдіть у цю ущелину! "І зараз води потекли в кам'яну ущелину і з тих пір завжди течуть цим шляхом.

Вороги від страху скам'яніли. Зберігши від потоплення храм і блж. Архипа, св. Архістратиг Михайло зійшов на небо, а блж. Архип подякувавши Бога за преславне чудо і прославив великого заступника за його велике заступництво. З того часу Православна Церква постановила святкувати це чудо, а місце це було названо Хоні, тобто занурення, тому що там води занурилися в камінь.

Молитва до Св. Архистратига Михаїла

Святий Архангеле Михаїле, найславетніший князю й полководцю  ангельських  воїнств! Прийди на допомогу людям, яким загрожують сили темряви. Прийди, адже люди створені за образом Бога; відкуплені життям, смертю і воскресінням Ісуса Христа, Його Сина; призначені бути храмом Святого Духа.

В тобі, святий Михаїле, Церква має свого Захисника й Покровителя. Ти ведеш спасенних до небесного щастя. Проси Бога миру, щоб Він переміг владу сатани – сіяча неспокою і лицемірства, – і не дозволив йому тримати людей в рабстві та шкодити Церкві.

Нехай з твоєю допомогою Жінка, одягнена в сонце, Цариця Ангелів, розчавить голову Антихристу й захистить своїх земних дітей від його підступів.

Перший захиснику слави Всевишнього! Занеси наші молитви до Бога і проси Його змилосердитись над нами. Зв’яжи сатану й кинь його в пекельну безодню, щоб він більше не обманював народи.

Вчини так, щоб ми все своє земне життя і всю вічність звіщали гасло: «Хто ж як Бог!» Амінь.

Молитва і акафіст до Архистратига Михаїла.

 

 

 

Якщо ви помітили помилку, то виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter